Tuesday, July 21, 2015

puasa4ibubapa


*****
{...قولا كريما# kata-kata yang mulia}

:( saya menjadi yatim piatu pada usia 12 dan 15 tahun lagi, tiada ibu, kemudian ayah.. tempat bermanja... allahyarhamhuma!

*Allah meletakkan ihsanul-walidain (buatbaik kepada ibubapa) pada kedudukan kedua selepas iman & ibadah kepada-Nya, tinggi darjatnya tu..

tapi, pastinya ujian yang mengelilinginya mestilah maha dahsyat.. beruntunglah abang, adik dan kakak yang berjaya dalam ujian ini, ganjarannya: redha Allah yang destinasinya, pasti bukan ke neraka!

banyak situasi, anak-anak diuji dengan ibubapa yang pelbagai sifatnya, bererti bukan yang manis pengalamannya, ya, ujian lah tu nama nya..

**poin nya..
ibubapa bukan musuh atau lawan kita.. bak kata Awie, dalam 'Tragedi Oktober'.. nya:

"tidaksengaja aku, mengasari (derhakai) diri mu, bagiku kau (ibu ayah) bukanlah... lawanku..
tidak mahu ku ingat lagi, apa yang telah terjadi, tragedi..."

kalau nak rasa lebih selesa, andaikan ibubapa bak anak-anak kecil kita, semua sayang kannn, walau buat salah, silap.. gitu lah

ibubapa sepatutnya, adalah aset kita ke syurga, yang dikatakan orang terletak di bawah telapak kakinya..
mungkin sikap, kata-kata nya memedihkan, tetapi mari belajarlah berpuasa sebagaimana puasa saidatina Maryam, melalui ayat, surah..

{اني نذرت للرحمن صوما فلن أكلم اليوم إنسياْ}

***
kita memang boleh menang semua perlawanan ayat kata-kata dengan ibubapa (tempat kas disebut: bertaki !) tetapi,
itu, jika kita tak ingat misi besar kita di sana, d akhirat, nak dapat redha Allah, lalu selamat daripada dimasukkan ke dalam neraka..

namun ingat satu ni, kita dah tak mahu lagi sikap lama, dah mahu hijrah..
masa semakin berkurang saat demi saat, kita semakin hampiri alam sana, sedang mereka lebih-lebih lagi, hanya beberapa hari saja lantas bakal kembali kepada ILahi..

*jadi..
marilah cuba,
usaha untuk puasa kalam..
kalau berkata-kata juga, ketap gigi dan cuba tahan kalam mu dengan sedaya upaya, biar ayatnya umpama,
menahan marah kan orang yang bukan ahli keluarga mu..
(kan, dalam satu keluarga, biasa terjadi saling meninggi suara, bila ada yang buat silap..
tetapi walau marah sekalipun, jika kepada bukan keluarga kita, kita akan usaha guna nada yang tidak menyakiti orang lain, ajaib.. kan ?)

kenapa tidak kita cuba dengan ibubapa? cuba bayangkan sekarang ibubapa ialah makcik pakcik jiran sebelah, yang tiba-tiba menyakiti hati kita, takkan kita nak cakap yang kurang enak, kan.. tahan je marah kita tapi yang keluarnya ayat yang manis-manis gitu, cer cakap cenggitu ke mok ayoh te..

**kunci segalanya, dirasakan pada kalam / kata-kata, sebab itu ayat di atas meminta kita berkata yang elok sahaja.. biasa dikatakan kalam itu lebih tajam daripada mata pedang, menghiris.. dalam nya menusuk, parutnya pasti nyata.. mak pak berkata yang tak sedap tu, cer tahan perasaan, cari ayat dengan nada paling lunak dan rendah.. kalau nak cakap juga, tapi... bak kata rodong kas, diam ke aje.. tapi mesti juga mencari ruang kata-kata dengan asas ayat di atas.. "kata-kata yang mulia"

akhirnya nanti, ibubapa adalah pemenangnya di sisi Allah, kerana allah memang suruh kita ihsan.. kan ibubapa.. manakala, kita, tetap satu tangga di bawah mereka..

Allahul musta'an..

1 comment:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails