Tuesday, December 02, 2008

alexandriaالإسكندرية

selamatdatang ke alex !

1)boleh le kite bawe p ziarah..
montaza -istana king farouq,

kincir,
kubu qaitbay,
masjid abu l abbas l mursy,
amoud sawary,

masrah romany,
maqam el nabi danial,

maqam abu ldardaa,

stanley bridge.
.







2)..lalu di area2 seperti mandara melalui asafra, khamsa wa arbaen, miamy, sidi bisyr, sporting, gleem, victoria, ramlh, san stefano, louran,..

3).. try naik tramco.. dr mandara ke mansyia.., hargenye satu gneh rob'/suku, sebelum ni hanye segeni.. nak tahan die guna isyarat tangan jer, tunjuk telunjuk ke bawah makne dekat, kalau 5jari ke kanan makne jauh/ bahr.. nak turun jgn cari loceng, xder nye.. kena belajo cakap kuat sikit.. 'ala ganbi law samaht!' aiyi hetta ala ganbi, elnafa' elli gai, elsyarie elli gai, housni ma'ak, '.. dll.,

4)atau naik tram, dr victoria ke mahatta elraml, harge dr mana2 ke mana2 hanye 25sen shaje..

5)atau (atr/ keretapi pekan, dr abou (q)eir ke mahattat masr melalui sidi gaber.., 60 sen dan kalau beri 1geney pun dapat baki 40sen, sekarang dah naik sejak akhir 2008 jadi 1geney?

6)nak ke cairo naik bas superjet atau delta kat mau'af baru, jauh dahh.. naik keretapi laju di sidi gaber samada naik faransawi , turbini, isbani.. kalau keretapi melyaan (penuh)., jgn ttebeng nok naik juge.. keretapi rakyat ada juga, segala macam boleh naik.. org, ayam, kambing, sayur. buah2..
atau pilihan yg paling laju, naik la mikrobas.. van toyota 15 tempat duduk berhawa dingin dan bergerak laju.. harga antara 20-25 LE., bayar bile drebar dah kata 'alhamduliLLah ala ssalamah' je tau!..

                                     ********** tungguuu!!! klik utk siri sebelumnya: klik ke'-sini!
(ni 'plak' bagi kincir angin Mandara)   
dan, ini contoh video penjaja air khroub, & asamjawa yg sempat dirakam, amati irama nya yg tersendiri..

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails